N-ordet

Hei dere! Håper dere har det fint og takk for fine meldinger igår. Jeg la ut en snap av meg og min venninne Fetisha igår, og på snappen skrev jeg "with this nigga", noe som ikke alle syntes var helt greit.. Jeg kan forstå det litt samtidig som at det er så åpenlyst at jeg ikke sier det på "feil" måte, hvis dere skjønner. Jeg har veldig mange venner som er mørkhudet, selv er jeg mulatt og skulle ønske huden min var mye mørkere enn det den er. Jeg synes personlig det er finere å være mørk enn å være lys, så når jeg skriver "nigga" så mener jeg det ikke på en negativ måte. Hvorfor er det feil å bruke det ordet? Er det feil å bruke det ordet? Vil gjerne høre deres meninger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: @linncalys

43 kommentarer

17.03.2016 - 13:58

Hva heter du på snap? :-)

arielsoylandos

17.03.2016 - 14:03

Anonym: ariel.soylandos :-)

17.03.2016 - 14:08

Jeg syntes ikke det blir feil når du ikke mener det slemt.. Syntes alt man sier nå blir jo rasistisk, når de mørkhudede kaller oss norske for hvite, er det feil og da?

Digger deg Ariel stå på ❤️

Amalie

17.03.2016 - 14:15

Nei! Jeg bruker det hele tiden! Er selv mulatt, det jeg er imot er når det brukes som et skjellsord! Mange av mine venner kaller meg det, og jeg synes bare det er morsom, omtaler meg selv og som neger:)

17.03.2016 - 14:19

Jeg bruker det til vennene mine som ikke er mørk engang "my niggah"

..

17.03.2016 - 14:49

Jeg mener at det er helt ok å bruke ordet "nigga" og "neger". De aller fleste som bruker det, mener jo ikke noe rasistisk med det.

17.03.2016 - 14:50

Du er mulatt? Trodde du var halvt tyrker.

Jeg ler av visse kommentarer over her. Og du snakker om at du synes mørk hudfarge er fint? Ja, hva har det med neger å gjøre? Vet du hva neger vil si i det hele tatt? Lol. De fleste som bruker ordet vet ikke hvor det kom fra. Neger ble brukt under slavetiden av hvite mennesker mot svarte, og kallenavnet er enda ikke utryddet. Å kalle noen for neger vil dermed være som å stille seg totalt ignorant over afroamerikaneres fortid. Dessverre er folk altfor lite opplyste og kunnskapsløse til å skjønne det. Hvis vi skal overvinne rasisme, så kan vi ikke fortsette å bruke slike ord som stammer fra noe helt forferdelig.

Erica

17.03.2016 - 15:11

Jeg skvetter litt og får vondt inni meg når jeg hører det ordet, dessverre. Kan ikke noe for det. Synest det er så mye negativitet knyttet til det, tatt i både et hirstorisk perspektiv og hvordan det fortsatt brukest som skjellsord av mange den dag i dag? Selv om mange ønsker å ufarliggjøre det, er det ikke så enkelt.

Ord som neger har jo en lang og historisk utvikling. Ordet nigger er avledet av det samme ordet som det norske "neger", eller det engelske "negro". Det betyr egentlig svart. Men siden negro og nigger brukest og har blitt brukt nedsettende om afroamerikanere og mørkhudete, blir det i dag regnet som rasistisk, spesielt viss det er brukt av lyshudete.

Jeg er mulatt selv, og vet at ingen mener noe vondt viss de bruker ordet rundt meg, men det føles bare sårt.

Men det er jo hver enkelt person som kan svare på om det opplevest støtende eller om det er helt greitt :)

Amalie

17.03.2016 - 15:48

hvis man ikke tenker sånn, som enkelte over har skrevet - så er jo det ikke farlig å tulle litt med venner om det.

Er noe helt annet hvis folk bruker det som et skjellsord mot noen, da er det ikke greit!

Jeg og en mørkhudet venninne har en greie at hun er my nigga og jeg er hennes white nigga, eller black and yellow.

Men jeg hadde aldri sagt det, med mindre det er GREIT for vedkommende selvfølgelig!

mina from oslo

17.03.2016 - 16:01

Til info:

mulˈatt

ETYMOLOGI

av sp. og port., eg. 'lite mulesel'

Mulatt, avkom av hvit og svart. Betegnelsen har ofte nedsettende betydning med rasistiske overtoner.

Tyrkere er ikke afrikanere eller "svarte" så du er ikke "mulatt".. skjønner ikke at folk bruker disse ordene lenger.. offentlig. Mennesker med ulike etnisiteter kalles MIXED.

Er fra holmlia selv og med venner fra overalt i verden.. men vi bruker aldri n-ordet oss i mellom. Og de som gjør d har ikke offentlige blogger og 458584 følgere på snapchat.

Det er heeeelt irrelevant hva folk som ikke er afrikanere eller har afrikanske aner selv syns om bruk av ordet. Det viktigste er hva de det gjelder synes.. oG 70-80% liker det ikke. Jeg hadde ikke brukt det offentlig på blogg eller snapchat. Mellom venner på privaten får være opp til folk selv

Saja

17.03.2016 - 16:37

Synes det ordet er stygt selvom man bare tuller med sine venner. Hva vet resten av oss hva du mener. Jeg mener ikke du mente negativt, men sånn generelt at man må tenke på hva andre enn din vennekrets og de som kjenner deg hadde tenkt.

Camilla Acklam

17.03.2016 - 17:25

Synes at en del sånne ord blir for dumt å se på som rasistiske, som blant annet at faren til Pippi tidligere ble omtalt som "neger konge". At slaveeiere brukte ordet neger for å beskrive de mørkhudede var ikke negativt, det var bare en beskrivelse av dem. De hadde mørk hud, ikke hvit.

Elle

17.03.2016 - 17:49

For det første, ikke bruk ordet "mulatt". Det er et nedverdigende ord som ble brukt til å beskrive svarte og hvite folk (blandet) før i tiden, på en dårlig måte. Og mulatt betyr muldyr.

For det andre, du er ikke mulatt, Ariel. Du er hvit og tyrkisk. Folk fra Tyrkia er _ikke_ svarte. Derfor er ikke du svart og hvit.

For det tredje, det er ikke greit for deg å si n-ordet (selv om du ikke mener det vondt ment) nettopp fordi du ikke er svart selv.

Dette er kun ment for å "undervise" deg litt, ikke noe frekk ment! Jeg vet at du ikke er slem, Ariel, men uvitende var du jo. Håper du tar dette til deg:)

Og du Camilla Øverby, det er snakk om "nigga", ikke neger.

17.03.2016 - 17:51

Man burde ikke bruke ordet nigga, fordi det kommer fra ordet "negro". Det ble brukt om slavene (som forøvrig kun var mørkhudede) på en tid da det var vanlig at hvite mennesker kjøpte mørkhudede mennesker, eide de og hadde de som slaver. Derfor er det absolutt ikke greit å bruke det ordet. Selv om du personlig syns det er uproblematisk fordi du liker mennesker som er mørke i huden, betyr ikke det at ordet er positivt ladd. Unngå å bruke det ordet, det er respektløst og rasistisk, og det minner oss om en tid da de hvite eide de mørke. Bare slutt å bruk det.

17.03.2016 - 19:12

Jeg kjenner en mørk mann som HATER begge ordene med N, altså neger/nigger/nigga. For han så er alle de ordene nedverdigende

17.03.2016 - 20:14

Idiotisk å i det hele tatt stille spørsmål til om det er greit å bruke det eller ei. Er det vanskelig å vise respekt? Er det et ord du MÅ bruke, og evner du ikke bedre selvinnsikt siden du tyr til bloggen OG instagram for å få svar? Eller er du bare enda en desp blogger på søken etter å fange oppmerksomhet og hits på kontoene dine? N-ordet sparer man seg av samme grunn som at man ikke kaller noen feit men omtaler dem som kraftig eller stor. Slank og ikke spinkel. Bruk fornuft og ikke minst folkeskikk og respekt når du blogger. Det er en reel grunn til at mange blir truffet av dette ordet Ariel.

B

17.03.2016 - 21:48

Blir for dumt å kalle deg selv mulatt Ariel. Er som si at en spansk eller italiensk en er mulatt. Ordet neger er aldri greit, jeg skvetter selv når jeg hører det. Kutt det ut. Greit nok "my niggah" til nærme venner, men tenk dere litt om. Jeg synes det er lættis at hvite er så glad i det ordet også. Og nei "hvit" er ikke rasistisk LOL.. hvem sier "my whitie" eller bruker hvit i det hele tatt? Neger henger fra noe som er veldig sårt. Så plis show some respect. Spør om det er greit først som fleste av venninnene mine gjør.

Mulatt er en blanding av mørk og hvit eller en mørk som er litt lysere(sørlige deler av afrika, colombia,jamaica osv)...så nei du er ikke mulatt selvom du skulle ønske

Victoris

17.03.2016 - 21:58

Halvt tyrker halvt norsk = mulatt? Latterligste jeg har hørt. Det er som å si at en halvt kurder og halvt norsk er mulatt. Eller en halvt spansk og norsk er mulatt. Du er litt mørkere enn hvit ariel fordi mamman din er norsk så du er ikke mulatt.

17.03.2016 - 22:04

Kamilla potet øverby hør a, du klarer ikke å sette deg i situasjonen til en som blir kalt det ordet. Så holdt kjeft

Det er ikke greit fordi hvite mennesker opp gjennom tidene har brukt nettopp det ordet på en svært nedverdigende måte mot mørkhudede. Eller har du kanskje glemt å følge med i historietimene?

B

17.03.2016 - 22:06

Men uansett så er du en av de peneste jeg har sett ariel og du kler å være brun! Så kall deg selv mulatt om du vil :-)

Amalie

18.03.2016 - 00:47

Mye tåpelige kommentarer over her! Jeg vil si at det kan væte like sårende og bruke ord som farget, mørkhudet, svart.. Alle har sine meninger om hva som skal sies! Noen sier neger, andre mørkhudet noen sier farget!? Vi er alle forskjellige raser, å sammenligne det å si "my nigga" til en veninne og slaver er vel helt uvesentlig? Det er jo ikke det folk mener når di sier neger.. Snakk med folk du kaller det for å høre deres synspunkt, noen sier det er heilt greit, andre ikke!

Til alle over; hva sier dere? Mørkhudet, neger, svart, farget eller noe annet? Jeg synes det er fælere å si farget enn neger f.eks

Julie Nesheim Svendsen

18.03.2016 - 12:10

Jeg syns folk er så sinnsykt hårsåre! Er ikke måte på hva man skal ta seg nær av og føle seg støtt av. At noen i det hele tatt kan reagere negativt på at du skriver det i den situasjonen du gjorde er ganske rart syns jeg. Ren overdrivelse.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så syns jeg neger og nigga(h) ikke er et rasistisk ord. Nigger derimot er rasistisk. Tupac sa faktisk også det, at det er forskjell på å si niggah og nigger. Han kalte jo sine kompiser for my niggas :-) Hehe.

B

18.03.2016 - 12:47

Dere to over her som er norsk? Hva i helvete vet dere om åssen det føles? Dere er jo ikke mørk engang?? Dere har ingenting dere skulle vurdert om det er rett og galt! For dere relaterer ikke og klarer ikke å si det fra våres side. Spesielt da de fleste har brukt "neger" som skjellsord. Folk er sinnsyk hårsår javel ja... typisk sånne som tror de vet hva de snakker om og tror de klarer å se det fra noen andres side å si. Kan nesten tippe at du hadde vært like hårsår om noen hadde kalt deg flodhest eller feit ;) og snuppelupp som drar frem tupac, nigger og neger er det samme LOL.

Iraira

18.03.2016 - 12:52

^"Men for å svare på spørsmålet ditt, så syns jeg neger og nigga(h) ikke er et rasistisk ord. Nigger derimot er rasistisk. Tupac sa faktisk også det, at det er forskjell på å si niggah og nigger." HAHAHAHA! Neger er jo på norsk "nigger" kjære deg. Helt enig med deg B. Ingenting de skulle vurdert. Ariel "my niggah" er greit om vennene dine synes det :)

Linda

18.03.2016 - 13:41

En fråga: Så om "vita" tycker att det är ok att använda ordet nigga eller neger eftersom de INTE tycker att det är rasistiskt, är det då ok om "svarta" kallar de "vita" för rasister, eftersom de tycker att det ÄR rasistiskt? Eller är det inte så kul att bli kallad rasist om man inte är det? (På samma sätt som att många inte tycker att det är ok att bli kallad nigga, eftersom ordet har blivit användt och fortfarande används i negativ förstånd)

Vi bör aldrig glömma att det finns en historia.

På grund av historien mellan svarta och vita ändrades texten i Pippi Långstrump. Och det handlar inte BARA om att människorna på söderhavsön var mörka och att Pippis pappa var ljus. Det går mycket djupare än så! Det handlar om en människosyn som säger att vita är bättre än svarta. Europeer reste ut i världen och mer eller mindre plundrade och tog över stora delar av världen!

Av vilken anledning blev Pippis pappa kung bara för att han besökte en söderhavsö?? För att han var så mycket bättre än de som redan bodde där? Det är en väldigt omodern människosynsyn och någonting de flesta inte önskar att föra vidare till sina barn, därför ändrades texten i boken.

ida

18.03.2016 - 13:42

begge ordene bør ikke brukes av noen. Begge er nedsettende og rasistiske.

Mulatt betyr esel. Jeg ville aldri kalt meg selv det eller noen andre.

Julie Nesheim Svendsen

18.03.2016 - 14:10

B: Nå må du slappe av.. Det går an å diskutere på en rolig måte :-) Nei, jeg er ikke mørk selv. Men hva med de som kaller oss hvite for hvitinger, poteter, blabla. Det er jo også skjellsord i den sammenhengen. Hva ønsker mørhudede å bli kalt da? Det er så utrolig vanskelig å si noe som helst uten å bli kalt rasist. Så da må jo nesten du komme med et fasit svar da siden det var så forferdelig teit sagt av meg? Noen blir også fornærmet av å bli kalt mørkhudet eller farget. Jeg skjønner ikke at det en gang kan bli tatt som et skjeldsord, da det bare er å å påpeke fakta? Å være mørk i huden er jo kjempe fint. Og forresten, det er forskjell på å kalle noen for "my nigga" enn å kalle noen for flodhest eller feit? Dårlig sammenligning. Jeg blir ihvertfall ikke fornærmet av å bli kalt hvit eller potet eller hva enn noen skulle kalle meg. Tar det bare med et smil. Og jeg mener ikke at jeg går rundt å kaller folk for negere, for det blir feil igjen. Jeg tror egentlig dere skjønner hva jeg mener.

Selvfølgelig, hvis man reagerer på et rasistisk utsagn så har man all rett til det, fordi rasisme er uakseptabelt og mennesker som er rasistiske tar jeg stor avstand fra. Men det jeg mente med det å være hårsår, er det at hvis Ariel tuller med venninnen sin og kaller henne for my nigga, da skjønner jo folk at det bare er tull og at det ikke er dårlig stemning. Jeg syns rasistkortet blir for flittig brukt, og det er dumt fordi da blir ORDENTLIGE rasistiske utsagn tatt vekk oppmerksomheten fra.

.. Og hva er galt med at jeg drar fram Tupac? Siden jeg er hvit, så får jeg ikke lov til å sitere han?

Julie Nesheim Svendsen

18.03.2016 - 14:25

Googlet definisjon på neger og nigger:

"NEGER"

Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginer, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginer alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginer og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger.

"NIGGER"

Nigger er nedsettende og kontroversiell slang avledet fra ordet neger. Betegnelsen har vært brukt og brukes i varierende grad fremdeles i dagligtalen, hovedsakelig i engelskspråklige land. Nigger var tidligere den vanlige betegnelsen på mørkhudede, og spesielt afroamerikanere, i USA frem til 1970-tallet, men betegnelsen regnes idag som nedsettende, rasistisk og som uttrykk for hvitt rasehovmod når det brukes av hvite. Blant grupper av afroamerikanere har imidlertid det pejorative ordet fått ny mening som tiltaleord til hverandre. I sammenhenger der afroamerikanere bruker dette begrepet ironisk om og til hverandre, er begrepet derfor akseptert.

Les dette, så skjønner dere hva jeg mente med at jeg syns neger er bedre enn nigger. Neger = mørkhudet, svart - Nigger = sinnsykt rasistisk.

Men det betyr ikke at jeg kaller folk for negere. Det er ikke et ord jeg praktiserer til vanlig, fordi jeg ikke vil støte noen. Jeg sa kun min mening.

18.03.2016 - 14:42

^ du trenger hjelp! HAHAHAHAHA

victoris

18.03.2016 - 14:44

Ida og Linda, skulle ønske det fantes flere som dere :-)

18.03.2016 - 14:47

Julie pls holdt kjeft uansett hvordan du formulerer det glemmer du at det er en historie bak det. Nei jeg gidder ikke å diskutere med deg mer, mister all IQ. Hadebra

Julie Nesheim Svendsen

18.03.2016 - 14:47

Sikter du til meg når du sier "du trenger hjelp"?

Julie Nesheim Svendsen

18.03.2016 - 14:50

Nei, jeg glemmer ikke det. Det er en forferdelig historie og derfor bruker jeg ingen av ordene til vanlig. Og jeg forstår poenget ditt/deres. Men jeg spurte hva som er riktig å si da, og fikk ikke noe svar på det?

Jeg lurer på om du/dere eller hvor mange dere er, må være veldig unge. Fordi dere klarer jo ikke å holde dere saklige uten å gå på personangrep..

B

18.03.2016 - 15:38

Ariel hva synes du? Etter disse kommentarene? Du ser jo det fra flere sider nå :)

arielsoylandos

18.03.2016 - 17:29

B: jeg synes fremdeles det er ok å kalle vennene mine (og dem meg) nigga om det blir sagt med kjærlighet :)

Kristìn

18.03.2016 - 17:48

Æ kommenterte jo på instaposten din og fikk sånn 3 negative kommentara tellbake... Æ lærte i en norsktime allerede i 2011 at "neger" ikke blei sedd på som et skjellsord længre og då trudde æ nu værtfall at det enda jallt sia det e såpass længe sia... Dessuten bruka jo mange mørkhuda uttrøkk som "mah niggah/yo nigga" osv.. så æ syns ikke at det e nåkka værre enn at mørkhuda kan kalle kvite førr wiggah :p

B

18.03.2016 - 18:07

Okey så bra! Med kjærlighet er det lov ❤❤

Arrrgh!

18.03.2016 - 23:38

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk på død og liv kjemper for å kunne bruke ordet "neger" ?! Er det så himla vanskelig å bare kalle noen mørkhudet ?

Må ordet brukes for å beskrive jenta/gutten som nettopp gikk forbi deg? Bruker du ordet " hu hvite jenta/gutten som gikk der" for å beskrive ei som er lys i huden ?

Hvorfor ikke beskrive en mørkhudet med

" hun/han med svart/rødt/gult hår, rød bukse, gul jakke ?"

Hvorfor må du bruke ordet neger?

Du bruker vel andre beskrivelser når du beskriver en som er lys/ hvit? Hvorfor ikke bruke samme beskrivelsene på en mørk person ?

Når folk ikke vil gi slipp på ordet "neger" så er det noe som ikke henger helt på grep, mener jeg da!

Og til de som argumenterer med " men hvorfor kan de si "hvit" til oss når vi ikke kan si "neger" til dem?!"

Har du NOENGANG hørt om hvite som har blitt mishandlet, brukt som slaver, forskjellsbehandlet ,FORDI DE ER HVITE?

19.03.2016 - 17:00

Herlighet. Neger, nigger, kommer jo fra ordet negro, som igjen betyr mørkhudet. Blir jo helt på trynet å si at det er greit å si mørkhudet, men ikke nigga.

Selv har jeg mange venner som er mørkhuda og de liker bare hvis vi tuller med det og kaller de nigga ol. De syns det er bedre enn at vi "later" som de er helt like eller at det virker som vi er redde for å hele tiden tråkke de på tærne. Altså, alt med måte, du slenger det ikke ut på en stygg måte- men det gjør man jo ærlig talt ikke med andre ord heller:-)

Enig med deg Ariel!

Sasha

19.03.2016 - 21:12

Hvorfor er det feil å bruke det ordet??? Er det kødd?? Kan du noen ting om historie? Hvilken overfladisk livs boble lever du i? Jeg har alltid vært fan av deg Ariel. Men nå merket jeg at jeg mistet litt respekten jeg hadde. Det er IKKE greit! Jeg selv er fra Jamaica og dette ordet syntes jeg ikke er greit! Slike mennesker som bruker det ordet setter liv i ordet NEGER, noe vi har mot kjempet i flere år.

M

20.03.2016 - 12:07

Hvite har ikke blitt mishandlet og holdt som slaver. Nei, men vi blir fremdeles beskyldt for å være rasister eller minnet på at "vi" gjorde det fordi noen andre som ikke var mørke gjorde det for mange år siden. Som ikke har noe med meg å gjøre hvertfall, jeg har svært få slaver på min gård. Hvis man skal bli ferdig med det så er det to sider som la det ligge. Uten å glemme historien, som selvfølgelig er forferdelig,men som er umulig å omskrive. Og det er ufattelig mange rasister iblandt mørke. Det går ikke bare en vei, for de som tror det.

Det er uakseptabelt å bruke noens hudfarge imot dem. Om det er mørke som beskylder lyse for å være rasister fordi de f.eks 1.) Kastes ut av et utested fordi de er for fulle, noe som kun går på overstadig berusethet. 2.) Må følge regler i forhold til salg og hygene i div. butikker (salg av ørepynt, leppestift og andre kosmetiske produkter man ikke får bytte om man har forlatt butikken med det). Det er mange som gjør seg selv til offer der de ikke er det, og da svekker de seg selv og sårer andre på samme tid. Veldig mange lyse blir utsatt for dette daglig i sitt arbeid, og da blir man rimelig lei..

Eller om det er lyse som misbruker regler og sin stilling til sin fordel, fordi de selv har noe imot mørke og bruker makt for å ytre dette. Gjerne i arbeidslivet. Begge deler er like dumt. En drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge!

Nå var ikke dette svar til deg Ariel, men diverse kommentarer.

For å svare deg så er det en privatsak, en sak mellom de det måtte gjelde. I dette tilfellet deg og din venninne, men det tror jeg du visste før du spurte. For du er nå rimelig oppegående :) Ingen kan bestemme for andre hva de mener er greit og ikke, det er så veldig individuelt. Men uansett hva det måtte være tjener man lite på å stadig gjøre seg selv til offer. Da blir man gjerne også nettopp det.

Frøken Vimse

24.03.2016 - 14:59

Jeg synes det er litt stygt så bruker det ikke selv. Men så lenge andre ikke bruker det som rasistisk ment, må det da være litt lov å tulle. :-)

02.01.2017 - 00:30

det finnes mange opplyste folk her, og dessverre mange idioter også ser jeg.

som mange skriver har dette ordet historie. lær den. dette handler om respekt. de fleste folk, med afrikansk bakgrunn hadde ikke godtatt ordet - dermed bruker ikke jeg det, it's as simple as that!

og til de som sier det burde være lov å tulle/ si det uten å mene noe slemt så er dette så uopplyste folk at jeg blir matt.

Skriv en ny kommentar

hits