THE NAKED TRUTH #1 - JURIDISK ABORT

 

HEY DOLLS!

Nå er vi i gang, nå har vi en ny spalte på bloggen som dere alle skal få være med på å skrive om ønskelig! Spalten heter "the naked truth" og vi kommer til å snakke om absolutt alt vi har på hjertet! Jeg ønsker å skape debatt samtidig som jeg vil dele historier fra Lisa på 16 og Anne på 39. Morsomme tinder dates, ett utvalgt avsnitt fra dagboka de, pinlige sex historier, sterke meninger om dypere tema, u name it. Jeg vil lese om alt! Det vil komme en ny post hver helg fra denne spalten, kanskje mer om dere har mye å dele! Har du noe du vil fortelle verden under et anonymt navn? Send meg en mail asap: soylandos@hotmail.com :-)

Første innlegg er alledere her, og det handler om juridisk abort. Enig? Uenig? Tell us! 

 


 

JURIDISK ABORT
 

Et tema som har vært i vinden i år er om menn skal få lov til å avskrive seg et barn eller ikke. En kvinne vil naturligvis alltid ha valget om hun vil bære frem ungen eller ei, hvorfor skal ikke menn få samme mulighet juridisk?

"Fordi det er mannen sin oppgave å beskytte seg?" sier kanskje du? Hvorfor det? Her snakker vi om to, forhåpentligvis, voksne mennesker som begge har samtykket til å ha sex. Det er to stykker som har blitt enig om dette, og da er det vel samtidig begge sin oppgave å passe på at man ikke blir gravide om det ikke var planlagt. Beskytte seg.

At en kvinne skal bestemme over sin egen kropp selv og hva hun vil utsette den for er ett hundre prosent korrekt, men at en fyr som har tilbragt en natt med ei jente han kanskje ikke en gang husker navnet på, skal bare måtte bli en pappa enten han vil eller ei? Dersom en kvinne føler det ikke passer med barn er abort helt greit, da burde det gjelde for det motsatte kjønn også. 

At han kan stikke av og velge å ikke være en far er selvsagt sant det, men han vil for alltid være faren på papir og måtte betale barnebidrag og vite om en unge som ikke var ønsket. Ja, kanskje vil han angre når han er mer voksen og er klar for barn selv, men det er i så fall et valg og et problem de selv får ta tak i om den tiden noensinne skulle kommet. 

Jeg håper ikke folk misforstår totalt, for jeg mener selvsagt at kvinner eier sin egen kropp og skal få bestemme helt selv om man vil ta abort eller ei, men igjen, menn burde også få lov til det, bare juridisk dersom jenta velger å beholde. Og ja, når man først har fått en unge som kanskje ikke var ønsket så håper jeg at de stiller opp, men vi er alle forskjellige og barn er ikke for alle, og da vil det kanskje være like greit med en juridisk abort fra mannen sin side. Jeg syntes menn burde få ha mer å si angående dette temaet, det handler tross alt om deres fremtidige liv også.

- Anonym 
 



 

32 kommentarer

Snuppa

02.12.2016 - 16:52

Imot.

Det er begges ansvar å beskytte seg. Konsekvensen kan være barn. Den konsekvensen er kvinnen "stuck" med, mens en mann kan velge å ikke ha samvær. Han må kun bistå økonomisk. Da faller den tyngste delen uansett på kvinnen. Ergo- begge blir sittende med en konsekvens på hver sin måte.

En domstol skal ikke kunne pålegge abort, det er et overgrep. En domstol kan ikke bestemme om folk skal ha barn eller ikke, det ville jo blitt helt merkelig. Derfor kan heller ikke en mann kreve juridisk abort.

Elisabeth

02.12.2016 - 17:10

Oi. Her er utgangspunktet ditt helt skivebom.

Abort er definert som et svangerskap som blir avbrutt i den hensikt å hindre fødsel av et barn. Den åpenbare grunnen til at far ikke kan nekte abort i dag er fordi svangerskapet foregår i kvinnens kropp. Ingen andre enn kvinnen har, eller skal ha, rett over kvinnens kropp.

Det jeg tror du egentlig mener, men som du får frem litt klønete, er om faren ikke kan fraskrive seg "farskapet".

Det er barneloven som regulerer forholdet mellom barn og foreldre. Ettersom et barn i dag bare kan unnfanges mellom en mann og en kvinne, legger også loven opp til at denne mannen og kvinnen drar på seg rettigheter.

Lovens overordnede hensyn er barnet og barnets beste. Som en følge av dette har barnet krav på to foreldre. Verken far eller mor kan "fraskrive seg" et slikt foreldreansvar, da av hensyn til BARNET. Argumentene dine overfor far treffer med andre ord ikke så godt, da det ikke er et relevant hensyn.

Rettspolitisk kan du derimot stille spørsmål om dette bør endres, og som jeg tror er hva du egentlig mener. Da vil jeg derimot stiller spørsmål om du mener at farens hensyn skal gå foran barnets, et uskyldig og hjelpesløs vesen som er blitt til som følge av faren. I motsetning til deg er dette ikke noe jeg mener er en god løsning.

Ingeborg

02.12.2016 - 17:12

Imot.

Dette er so last century og been there, done that. Vil noen virkelig tilbake til tida hvor mannen kunne fraskrive seg ansvaret som far for et barn han åpenbart er faren til? Et så sterkt inngrep i retten til selvbestemmelse (for det er dét det er), krever bedre argumenter enn det tekst-innsender her presenterer. Man må huske på at enhver rett svært ofte går på bekostning av noen annens rett. I dette tilfellet: kvinnens rett til å bestemme over egen kropp (for hva hvis kvinnen er imot abort, men ikke er i stand til å forsørge eller oppdra et barn alene, skal hun da tvinges til enten å ta alt ansvar alene, eller å måtte ta abort, fordi faren ikke ønsker å ta del i det?) mot hensynet til mannens ønske om å slippe den økonomiske "byrden" et barn medfører. I dette tilfellet er det helt opplagt mer inngripende å gi mamnens økonomi sterkere vern enn kvinners rett til å kunne bestemme over egen kropp.

R

02.12.2016 - 17:52

Til snuppa: Tror du misforstod litt, tror ikke anonym mener at en domstol kan avgjøre at dama må ta abort, er ikke det som menes med juridisk, herregud man kan jo aldri bestemme hva en dame skal gjøre med kroppen sin. Men altså papirarbeid juridisk der faren kan SKRIVE fra seg ansvaret, ikke tvinge noen til abort.

Forsåvidt litt mellom uenig og enig, mener at mannen burde ha litt mer og si jeg og, men til syvende og sist er det kvinnen sin kropp og hun som bestemmer.

Ano

02.12.2016 - 18:03

Skjønner hvor du kommer fra, og må si meg litt enig. Bare se i USA feks. hvor mange damer er det ikke som velger bort abort når de har hatt one-nightere med kjendiser, som feks Chris Brown.

02.12.2016 - 18:04

Fyfan så kjedelig

02.12.2016 - 18:07

Jeg er helt enig, jeg!

Synes det er helt latterlig at menn har så lite (eller rettere sagt ingenting) de skulle sagt når det kommer til noe så seriøst som akkurat dette. Synes at han burde kunne fraskrive seg farskapet ila. de første 2 månedene hvor hun fortsatt har mulighet til å ta abort, og/eller i en viss periode etter at han har fått høre om farskapet sitt, om det ikke skulle skjer før etter fødsel el.

Kjenner SÅ mange jenter som forteller at de går på p-piller eller annen prevensjon fordi de ikke ønsker å bruke kondom med onset og tenker at sannsynligheten for å bli gravid er så liten. Om kondom blir brukt, så er også sannsynligheten for at den ryker altfor stor. Mao. er det jenta som i bunn og grunn burde ha hovedansvaret for at uhellet ikke skjer. Urettferdig? Ja. Men ikke i nærheten så urettferdig som at jenter må ha mensen ;). Men hadde det eksistert en sikrere prevensjon enn kondom (som feks p-piller) for menn, skal jeg love deg at de hadde knasket pillene.

Jeg er veldig takknemlig over å være jente når det kommer til dette, fordi dette er en situasjon jeg bestemmer/styrer over selv og jeg kommer mest sannsynlig aldri til å få barn uten å faktisk ville det.

Hva mener du om dette, Ariel?

02.12.2016 - 19:51

Ingen man skal få bestemme over mitt kropp.

A

02.12.2016 - 19:56

Jeg er blandet, men at det på ingen måte bør gå på bekostning av kvinners rettigheter over egen kropp. Har hatt mye diskusjoner men venner, kompiser etc, anngående dersom det fantes p-piller eller en slik form for menn.Og enig med deg over i akuratt dette. Alle kompisene mine ville gledelig knasket piller, p-stav eller lignende for sin egen trygghet. Prevensjonen der er litt tryggere på jenters side. Og her støtter jeg faktisk likestilling på mannens side med at de burde få flere muligheter!

02.12.2016 - 20:31

Ingeborg: vist dama er imot abort så har hun valget med å beskytte seg da. Om hun fortsatt ligger med en ubeskyttet å ikke vill ta abort så syns ikke jeg det er riktig at barne faren skal ha noe med dette barnet å gjøre om han ikke ønsker det. Å gudene vet hvor mange kvinner som finner menn å ligge med kun for å bli gravide fordi de vill være enslige mødre også må denne stakkarslig mannen betale de nesten 18 årene for å ha blitt lurt inn i dette, syns ikke det er så riktig heller

Kristine

02.12.2016 - 20:40

Helt uenig.

I det man velger og ha sex, så må man også kunne stå ansvarlig for konsekvensene. Helt uavhengig av om man har beskyttet seg eller ikke, for det er alltid en sjanse. Hvis det er SÅ krise med et barn i livet ditt at du velger å fraskrive deg det, så synes jeg ikke man skal ha sex. Er ikke bare snakk om deg selv og ditt liv, men også moren som sitter igjen uten noe støtte, og et barn som må vokse opp uten en far.

Hvis man allerede er i denne situasjonen, så er sannsynligheten for at jenta også synes det kjipt ganske stor. Det skal ikke være sånn at jenta er voksen og velger og ta konsekvensen av det som har skjedd, mens gutten bare kan avskrive seg alt ansvar.

Men jeg mener akkurat det samme når det kommer til jenta - man tar ikke bare abort fordi det ikke passer, selv om man har beskyttet seg. Ta ansvar, eller dropp og ha sex, så enkelt som det. Og nå snakker jeg selvfølgelig ikke om spesielle situasjoner som om du er 12 år, har blitt voldtatt, har medisinske årsaker som er farlig for mor og foster og lignende. 98% av alle aborter skjer fordi det "ikke passer i livet" til vedkommende, og det mener jeg er helt feil

Merete

02.12.2016 - 21:12

Jeg er til dels enig, syns menn har for lite de skulle sagt ang dette temaet, og syns argumentet om at man må ta konsekvensene- eller avstå fra sex, er VELDIG DÅRLIG. Det blir som å si at man kan skylde seg selv om man går over gata og bli påkjørt, man vet risikoen, men gjør det likevel. Ser seg for før man går over/ bruker beskyttelse, men uhellet kan inntreffe. Litt satt på spissen men man kan ikke avstå fra alt det er en risiko ved, å "måtte ta konsekvensene" blir urettferdig å si. Finnes flere som lyger ang prevensjon for å bli gravide. Igjen, satt på spissen, hvis du er så i mot abort burde du kanskje ikke ha sex (særlig ikke med noen som ikke ønsker barn) Ansvaret burde gå begge veier. Vanskelig tema, men menns rettigheter er jo også aktuelt i en "likestillingsdebatt", og rett til å bestemme over "egen kropp og liv".

Linn

02.12.2016 - 21:19

Åh såå kult konsept!! Digger det!💃🙏gøy med noe annerledes,ekte og ærlig! Og også kult å lese litt artige historier fra alle mulige folk🤓 Jeg er så sykt happy over at du har fått blogg-gløden tilbake💃Jeg synes faktisk du har blitt ei råere dame etter du forlot comfort-zonen i trygge Norge og ønsket å begi deg ut på et nytt eventyr-fordi det er jo det hele livet handler om,nemlig å leve og utforske😎 Du virker my lykkeligere,ekte og du virker som du har funnet mer deg selv. Digger deg,vakre Ariel❤️

P.S: Dette hadde vært gøy om du vlogget litt fra livet i London,jobben din,nye kjæresten og kult om du vlogget fra en party kveld på byen. Det hadde blitt suksess om du begynte å være mer aktiv på YouTube kanalen din og viser oss den nye ariel i London🤘🏻

God helg🍾

Silje

02.12.2016 - 22:02

Dette har jeg tenkt så sinnssykt mye på! Og jeg er heeelt enig med denne personen :) Fryktelig urettferdig at mannen har ingenting han skulle ha sagt bare fordi det er kvinnen som bærer frem barnet. Juridisk abort is the shit! Bra hun også nevnte at abort ikke skal tvinges på, men at på papiret har ikke barnet en far og slipper det ansvaret når han ikke vil/er klar, da slapp man den misforståelsen ;)

Caro

02.12.2016 - 22:07

UENIG.

Vedkommende som har skrive denne spalten vet tilsynelatende veldig lite om hvordan det er å være i en sånn situasjon, i det den uttaler seg om hvordan framtiden til barnefar er.

Jeg er kommende alenemor i en alder av 22 år. Barnefar har allerede uttalt seg om at han ikke ønsker å ha noe med ungen å gjøre, og vi har derav ingen kontakt idag. Ja, det var ganske tungt for meg å forstå at barnet mitt ikke skulle ha en far, men med tiden så innså jeg at jeg måtte bare gjøre det beste ut av det og barnet mitt vil uannsett vokse opp med kjærlighet fra både meg, familien min og mine venner.

Jeg spør deg kjære anonym i og med at jeg vet hvordan det er: Hvordan skulle en mann få rett til juridisk abort? Synest du det er rettferdig ovenfor barnet, som i dette utgangspunktet er helt uskyldig?

Hvorfor skal en mann ha mer å si? Det er ikke sånn at jenta gjør noe hokus pokus også er hun gravid. I Norge for vi faktisk seksualundervisning fra tidlig alder, og det skulle være innerforstått at det tar to personer, en gutt og en jente for å bli gravid. Hvorfor skal far ha mer å si da?

"Fordi det er mannen sin oppgave å beskytte seg?" sier kanskje du? Hvorfor det? Her snakker vi om to, forhåpentligvis, voksne mennesker som begge har samtykket til å ha sex. ´´

Siden du skriver dette: Hvorfor fraskriver du da mannen sitt ansvar? Det finnes mange jenter der ute, som av en eller annen grunn har blitt gravid likevel om de har gått på p-piller eller annen prevensjon.

Årsaken kan være alt i fra mageproblemer (p-piller) til google can name it.

Min graviditet var aldri planlagdt! Verken fra min eller hans side. Men det er enkelt for en gutt å påskrive en jente all ansvar. Det er lett for en gutt å si at dem føler seg lurt, og det er lett for en gutt å si at du skal gå å ta abort. JO, fordi de har ikke den indre påkjenningen som vi jenter har.

Jeg tok ikke abort, og det er jeg dødsglad for den dag i dag. Jeg er 5 måneder på vei, blir alenemor til en liten gutt. Hvorfor er jeg glad? Fordi det blir ikke jeg som vil slite med dårlig samvittighet om et par månder, år eller tiår. Jeg møter problemene mine, og om barnefar ikke føler for kontakt så skal han slippe det. Men det blir kanskje han som vil slite med seg selv om et par mnd, ett år eller flere, for å ikke ha annerkjent sitt eget barn.

Slitasjen av å ha gjort noen til en far er betydelig mye mindre enn å vite at du har tatt livet til et hjerte som slår. Slitasjen er mindre fordi du aldri vil tenke på når barnet eventuelt ville blitt født, og hvor gammel det ville ha vore.

02.12.2016 - 22:29

Vil en mann unngå å bli far: bruk kondom.. Enkelt.. Ellers får man ta ansvar, for BARNETS beste

K

02.12.2016 - 22:32

Kvinner bør ha full rett til å bestemme over sin egen kropp det er vel alle enige om.

Flere jenter blir planlagt gravide uten at kjæresten eller tilfeldig mann/gutt vet om denne planen. Dersom dette er tilfellet bør ikke disse jentene/kvinnene kreve barnebidrag osv. Dersom faren vil stille opp så er jo det flott og bør ønskes velkommen av mor. I dette tilfellet lages det jo ofte avtale som begge partene er enige i.

Når det gjelder uplanlagt graviditet så er det jo 2 stk som har laget barnet og 2 stk som står ansvarlig. At en mann bare kan signere et papir og si ifra seg retten blir litt feil.

Dette er en stygg og har debatt... men litt som ellers i livet må vi ta konsekvensene av våre egne handlinger.. uavhengig av kjønn osv.

Videre så henger dette sammen med et annet tema.. PREVENSJON i 2016!

Jeg er en jente i midten av 20 årene og jeg kan ikke fatte og begripe hva folk på min alder i dag tenker med.

Nesten alle jeg kjenner har vært gravide og tatt abort, så født barn og igjen tatt abort osv.. Ca 90% har blitt uplanlagt gravide mer en 1 gang.

Stemmer for debatt om prevensjon i neste innlegg.

Hanna

02.12.2016 - 23:00

Är inte för juridisk "abort", det vill säga att frånskriva sig sitt faderskap och detta pågrund av MÅNGA orsaker. Bland annat, bruk kondom om du inte vill ha barn och ja det gäller oavsett kön MEN en kvinna kan inte frånskriva sitt moderskap så varför ska en man kunna det?

Har man gjort ett val att ha sex utan kondom så får man stå för konsekvenserna och betala ersättning om modern enbart ska ha vårdnaden om barnet (eller så tar man sitt ansvar och faktiskt är delaktig).

Enligt statisk så finns det fler ensamstående kvinnor än män, vad tror ni kommer ske om man juridiskt kan frånskriva sitt faderskap?

Män kommer undan med allt, varför ska de "komma undan" med att ta sitt jävla ansvar för val de själva har tagit?

Snuppa

02.12.2016 - 23:29

R:

Mulig jeg misforsto innlegget, men lovpålagt betyr "loven bestemmer", enkelt forklart.

I dette eventuelle tilfeller, om mann og dame er uenig om abort, så måtte en dommer avgjort saken.

Uansett, poenget mitt er at begge får en konsekvens om en ONS resulterer i barn 😊

Snuppa

02.12.2016 - 23:36

R: nå ser jeg at MIN kommentar også kan misforstås :D

Jeg mener ikke at domstolen skal bestemme over aborten, det var satt på spissen. Men ved en tvist om fraskrivelsen av farskap vil en domstol måtte avgjøre.

Jeg mener at når to personer frivillig har sex, så må de ta konsekvensen.

Dama har ansvar for å beskytte seg, det samme har mannen. Så skal man ha ONS bør man ikke ta "jeg går på pilla" for god fisk, tre på kondomet uansett.

Om ikke så risikerer du å bli bundet til barnebidrag, og aller helst- bundet som far.

03.12.2016 - 00:21

Orker ikke skrive en hel livshistorie men kort forklart så er jeg SÅ ENIG! Da jeg var 16 ble jeg gravid, jeg insisterte på å ta alt ansvar på egen kappe å aldri kreve en krone i bidrag osv. Fordi det var mitt valg å beholde.. Jeg ble ikke trodd av noen da jeg sa dette, å endte tilslutt med å ta abort i 4 mnd. for å ikke "ødlegge noens liv".. Om en slik regel hadde fantes i den tid hadde jeg ikke trengt å bli trodd.. "Far" kunne helt enkelt ha skrevet seg bort selv, forså å kun ha seg selv å stole på.. Jeg ble gravid igjen som 20 åring (til tross for innsatt spiral etter første abort så ingen skal tro at jeg er dom å ikke beskytter meg.. Noen er faktisk det de forklarte meg den gangen på sykehuset "overfruktbare" ) men fosteret lå på utsiden av livmoren å kunne ikke overleve.. Spiralen ble fjernet, å jeg ble igjen gravid som 22 åring tidlig i et nytt forhold.. Jeg ga også denne fyren samme regla om at han ikke skulle trenge å ha noe ansvar eller bidra om han ikke ønsket det, å jeg tilbydde meg å flytte fra byen for at han ikke skulle trenge å ta noe som helst konsekvenser av mitt valg.. Han ville stå med min side, å idag er vi lykkelig gift med et barn på snart 2 år.. Moralen i historien er at dette er ikke bare en regel som er til det beste for gutta, men også for jenter som ikke blir trodd da de tilbyr seg å ta ansvaret 100% på egen hånd.. Det gjør det faktisk enklere for dem som vil beholde å faktisk beholde uten å ødlegge noens liv..

Nathalie

03.12.2016 - 00:38

alle gutter/menn som ikke ønsker barn; BRUK KONDOM!!! uansett om jenta sier hun går på prevasjon, bruk kondom!!!

03.12.2016 - 01:18

Kvinner har alltid et valg.

Gutta må bare gå med på det jentene velger. Det er ikke riktig. Det bør faktisk gå an å fraskrive seg ansvaret.

Begge parter har også like stort ansvar for beskyttelse.

Vil mor ha barnet så får hun bare beholde det, men hun kan ikke kreve at den tilfeldige fyren skal måtte stå ansvarlig i 18 år. Det blir for lettvint å si at man ikke bør ha sex hvis barn er totalt uønsket. Folk kommer alltid til å ha sex, med feil partner, til feil tid og sted. Alle som har sex er jo på ingen som helst måte klar for barn. Uhell skjer. Men man skal ikke måtte bli forfulgt av en tabbe i årevis. En dårlig far er verre enn ingen far.

MEN, jeg er litt i tvil om et annet scenario ; gutten vil ha barnet og moren ikke. Tygg litt på det.

P-piller til begge kjønn+kondom er den beste løsningen..

03.12.2016 - 03:04

Kan du kanskje lage en video/innlegg der du snakker om første menstruasjon, første kjæreste, mistet jomfrudommen.. Slike ting! Haha kan være kleint, men vi som er litt yngre syntes det er gøy å lese!! Jeg mener ikke du skal gå skikkelig inn på saken privat, men litt erfaring og generelt om forelskelse i ung alder, hvordan du var på fjortisstiden, fester du mye? var du sjenert og stille, eller den som alltid sa noe i gjengen? Skjønner du poenget mitt? Haha følte meg sykt rar nå, men håper du forstår! Haha! Ps; digger deg

03.12.2016 - 11:05

Helt håpløst. Er man voksen nok til å ha sex, skal man også være voksen nok til å forstå eventuelle konsekvenser av det. Sex kan føre til barn, og idet barnet er til (enten i magen eller utenfor) vil barnets beste alltid komme først, både juridisk og moralsk sett. Å vedta rett juridisk abort for menn vil være å legge press på kvinnen, noe dagens lovgivning har til hensikt å ikke gjøre. Beklager, men alle med litt utvidet innsikt forstår dette og det er nettopp derfor dette aldri kommer til å bli aktuelt i Norge.

Ella

03.12.2016 - 11:37

Det er så mange gutter/menn som ikke gidder å ta ansvar for kondom, og tar for gitt at dama går på hormonell prevensjon. (Det har jo faen meg gått sport i å få klamydia hos enkelte!)

Skulle dette innføres tror jeg ikke det blir mindre ansvarfraskrivelse på den fronten, for å si det sånn. Ligger du med ei dame du overhode ikke vil gjøre gravid; bruk kondom og hopp av i svingen. Evt unngå vaginalt samleie. Sorry, men det er alltid en risiko for svangerskap. Sex medfører ansvar.

Ja, det er trist med de tilfellene der jenter lurer gutter og sier de går på p-piller etc. Var det ei dame du ikke kjenner spesielt godt, burde du kanskje brukt kondom likevel. Noen blir lurt av kjæresten sin, og akkurat i de tilfellene har jeg stor sympati for mennene. Men likevel, jeg er ikke helt enig med anonyms forslag til juridisk "abort". Er det et barn på vei, må du ta ansvar. I det minste med et lite barnebidrag (om ikke på sosialt vis også).

Heidi

03.12.2016 - 18:26

Er det bare jeg som har hørt om Kondom? Vil man ikke ha barn, så bruk kondom. Selvfølgelig kan det skje uhell her også. Men sannsynligheten for det er liten.

03.12.2016 - 18:38

Dette er jentas valg. Punktum. Det er hun som går gjennom et svangerskap. Alle må ta ansvar, men til syvende og sist bestemmer jenta. Selvsagt.

Yaskrajamoe

04.12.2016 - 01:02

BRUK KONDOM. Blir man først gravid er det BEGGES ansvar. Vil man unngå ansvaret kreves det ikke særlig mye mer kunnskap enn ungdomskole-pensum: BRUK KONDOM.

04.12.2016 - 02:20

helt IMOT abort, hvorfor faen skal jeg ha retten til å bestemme over noen andres liv? altså barnet i magen min som er et eget individ, dere snakker om å bestemme over egen kropp, guess what det er ikke din kropp det er snakk om , damn....

Kristine

04.12.2016 - 12:32

Til anonym over her; TAKK! Jeg er så enig. Det er faktisk ikke lenger bare snakk om din kropp, det er en annens kropp du velger å ta en avgjørelse over, ikke din. Til dere som mener abort er helt greit, vær så snill og les dere litt opp på utviklingen til et foster, og hvordan en abort gjøres. Hvis alle hadde vært litt mer informert, tror jeg antallet jenter som tok abort hadde gått kraftig ned.. Hadde nettopp undervisning i etikk og abort på skolen, der 99% av klassen mente at abort var helt ok opp til uke 12. Da læreren litt senere spurte når de synes fosteret var nok utviklet, og hadde rett til å leve, mente så og si alle at det var når hjertet begynte og slå. Det viser bare hvor utrolig lite peiling folk har. Det er helt greit og ha en mening om en ting, men da må du søren meg vite hva du snakker om før du uttaler deg

leila

08.01.2017 - 00:42

hører stadig ordet LURE her inne. som en gjenganger. altså "lure" blitt "lurt". ka i faen. ble mannen lurt av kvinnekroppen, ble du lurt å tippet inn i en vagina? skjerpings. ta ansvar for deg og ditt eget liv å slutt å PUL mennesker du ikke kan se for deg som ditt barns mor. og kan folk være så snill å slutte å si at de blir lurt hele tiden!!!! du e nå for faen ikke så synd i deg til og bynne med vis du er så dum at du går rundt å blir lurt til det ene og det andre. snart bynner vell mennesker å bli lurt til å drepe også. helvette heller

Skriv en ny kommentar

hits